Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου 2013

H καθρεφτική γραφή στο Νηπιαγωγείο


Η καθρεπτική γραφή ,είναι ένας ιδιαίτερος τρόπος γραφής που χαρακτηρίζεται από την αντίθετη κατεύθυνση των γραμμάτων αλλά και την αντιστροφή κάθε μεμονωμένου γράμματος ή αριθμού, με αποτέλεσμα να είναι αναγνωρίσιμος μόνο μέσω της χρήσης καθρέφτη


Εκπαιδευτικοί  και γονείς ανησυχούν όταν βλέπουν ότι το παιδί τους στο νηπιαγωγείο γράφει το όνομά του ανάποδα. Ιδιαίτερα όταν αυτό συνεχίζεται για μεγάλι χρονικό διάστημα  ή το κάνει συνέχεια. Η ίσως  "δυσλεξία" προβληματίζει . Είναι όμως αυτό ένδειξη δυσλεξίας;

Το παρόν άρθρο συντάχτηκε από τη λογοθεραπεύτρια Σπυριδούλα Κυπριτζόγλου με σκοπό να δώσει εξήγηση στο φαινόμενο του καθρεφτισμού, βάσει ερευνών που έχουν γίνει στη Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Η νευροψυχολόγος Γλυκερία Μήτσιου-Δάκτυλα πραγματοποίησε την πρώτη πανελλήνια έρευνα σε 6.644 παιδιά, η οποία κατέχει μέχρι σήμερα τη δεύτερη θέση παγκοσμίως, με θεαματικά αποτελέσματα στο χώρο της νευροψυχολογίας, των μαθησιακών δυσκολιών και της δυσλεξίας, τα οποία έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά. Αναφέρει ότι η καθρεφτική γραφή είναι η γραφή που πηγαίνει σε αντίθετη κατεύθυνση από τη φυσιολογική και στην οποία το κάθε μεμονωμένο γράμμα επίσης αντιστρέφεται. Ενώ τα γράμματα, οι λέξεις, οι αριθμοί είναι καλά σχηματισμένα, η κατεύθυνσή τους είναι λανθασμένη.

Η νευροψυχολόγος Γλυκερία Μήτσιου-Δάκτυλα ασχολείται εδώ και πολλά χρόνια με ερευνητικό, κλινικό και αποκαταστασιακό έργο σχετικά με παιδιά που έχουν κάποιο μαθησιακό πρόβλημα (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσορθογραφία, δυσαριθμισία, σύνδρομο του αργού αναγνώστη, διάσπαση ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας). Δείγμα για τη μετέπειτα εμφάνιση μαθησιακής δυσκολίας στην προσχολική ηλικία είναι η καθρεφτική γραφή. Όταν τα παιδιά αρχίζουν να μαθαίνουν να γράφουν το όνομά τους, το γράφουν ανάποδα. Αυτό, αν και έχει περιοδική εμφάνιση, σημαίνει ότι υπάρχει μια δυσλειτουργία σε συγκεκριμένη δομή του εγκεφάλου, κοντά στον κινητικό φλοιό, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν δυσκολία στην αποτύπωση της γραπτής τους έκφρασης.
Στο Νηπιαγωγείο, είναι πολύ σημαντικό οι εκπαιδευτικοί  να παρατηρούν και να μην παραβλέπουν  περιπτώσεις παιδιών με καθρεπτική γραφή , θεωρώντας το φαινόμενο παροδικό .Πρέπει να το προσέχουν και να δίνουν μεγαλύτερη ενίσχυση σε ασκήσεις ψυχοκινητικού τομέα μέσα στην τάξη.
Επίσης, πρέπει να ενημερώνουν τους γονείς, ώστε να κάνουν ειδικές παρεμβατικές ασκήσεις και στο σπίτι για  να αποτρέψουν την εμφάνιση και άλλων συμπτωμάτων, όπως το να μπερδεύει το παιδί το ε με το 3, να μην έχει σωστή οπτικοχωρική διάκριση, να παραλείπει γράμματα, να μην τα τοποθετεί σωστά κ.λπ. Πρέπει, ακόμα, να σημειωθεί ότι η καθρεφτική γραφή οδηγεί και στον αναγραμματισμό, φαινόμενο συχνό σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Συμπέρασμα:  η σωστή πρόγνωση στην προσχολική ηλικία είναι η καλύτερη πρόληψη για τις μαθησιακές δυσκολίες. Δεν πρέπει να αγχωνόμαστε, πρέπει όμως να γίνονται τα σωστά βήματα τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι, μαζί με την οικογένεια, η οποία παίζει και αυτή σημαντικό ρόλο στη μετέπειτα πορεία.
 Πώς; Χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη ενίσχυση, ενθάρρυνση και περισσότερη αγάπη στα παιδιά όταν δούμε να διακατέχονται από μια δυσκολία. Δεν πρέπει να θεωρούμε το παιδί τεμπέλη ή αδιάφορο, αλλά όλο αυτό να μας θορυβήσει, ώστε να αγκαλιάσουμε το παιδί και να προσπαθήσουμε να το βοηθήσουμε. Επίσης, δεν πρέπει να πελαγώνουμε και να είμαστε αυστηροί με το παιδί. Απαιτείται πλήρης ενημέρωση, επιμόρφωση στα θέματα αυτά αλλά και σωστή καθοδήγηση, για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε. Όταν ο γονιός ενημερώνεται, τότε βοηθάει το παιδί του σωστά και αποτελεσματικά.

Πηγή: MediDiatrofi.gr






 Τον Λεονάρντο ντα Βίντσι τον γνωρίζουν όλοι ως έναν από τους καλύτερους ζωγράφους του κόσμου, είτε αρέσκονται στην τέχνη είτε όχι. Τα έργα του προκαλούν εντύπωση αλλά και προβληματίζουν, ενώ κοσμούν μουσεία και μνημεία του κόσμου.



Κάποιοι γνωρίζουν, επίσης, ότι υπήρξε άριστος εφευρέτης, ενώ οι ανακαλύψεις του κρίθηκαν από τους επιστήμονες ότι ήταν «πολύ μπροστά από την εποχή τους». Παιδί-θαύμα, μεγαλοφυΐα ή απλώς φιλομαθής; Γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτονας, βιολόγος, μηχανικός και πολλά ακόμη. Αυτό ήταν ο Ντα Βίντσι.



Μια ιδιοφυΐα της εποχής του, και όχι μόνο! Και για όσους δεν αποδέχτηκαν την πολυσχιδή προσωπικότητά του… μάλλον εξωγήινοι τον είχαν απαγάγει(!), επειδή υπάρχει ένα κενό στη βιογραφία του σχετικά με τα πρώτα χρόνια της ζωής του! Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι υπήρξε μυστικοπαθής στη ζωή του, και ειδικότερα στις σημειώσεις του.


Τι σημαίνει αυτό; Όσο «ξεκάθαρα» ζωγράφιζε τα πορτρέτα του αλλά και τις διάσημες θρησκευτικές σκηνές του τόσο «ακαταλαβίστικα» ήταν τα κείμενά του. Περίεργα γράμματα, φράσεις ακατανόητες κάτω από σχήματα και σχέδια βρέθηκαν στις σημειώσεις του. Και πριν σκεφτεί ο καθένας ότι χρησιμοποιούσε κάποια άγνωστη γλώσσα, η απάντηση είναι μία: πρώτος αυτός ανακάλυψε τη «γραφή-καθρέφτη» (mirror writing), από τα δεξιά προς τα αριστερά και ανάποδα, που μπορούσε να διαβαστεί μόνο με τη χρησιμοποίηση ενός καθρέφτη.



 
Όντας αριστερόχειρας, βρήκε έναν πρωτότυπο και παράξενο τρόπο για να αποφεύγει τις μουντζούρες από το μελάνι στις σημειώσεις του αλλά και μια μέθοδο «απορρήτου των σημειώσεών» του. Πάντα μπροστά από την εποχή του…



Πηγή: perierga.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου