Πέμπτη, 7 Νοεμβρίου 2013

Πως να ενισχύσετε τη μνήμη του παιδιού σας

Τεχνικές ενίσχυσης της μνήμης του παιδιού 



Καθώς το παιδί σας μεγαλώνει χρειάζεται να αποθηκεύει πληροφορίες και γνώσεις που στη συνέχεια πρέπει να ανακαλεί. Καθώς οι απαιτήσεις αυξάνονται και ο όγκος των πληροφοριών που δέχεται είναι σημαντικά μεγαλύτερος, κυρίως όταν το παιδί σας ξεκινάει το σχολείο, το μικρό σας μπορεί να αρχίσει να νιώθει ανασφάλεια σχετικά με τη μνήμη του. Ωστόσο, η ικανότητα να θυμάται κανείς καλλιεργείται όπως ακριβώς και οι άλλες δεξιότητες. Κατά συνέπεια, υπάρχουν τεχνικές για να βοηθήσετε το παιδί σας να ενισχύσει τη μνήμη του.

Η διαδικασία της μνήμης


Η μνήμη είναι μια περίπλοκη διαδικασία και τα παιδιά στις ηλικίες από 6 έως 8 χρόνων αναπτύσσουν μια ποικιλία στρατηγικών για να θυμούνται τις διάφορες πληροφορίες. Η μνήμη απαιτεί την ικανότητα να αποθηκεύει κάποιος πληροφορίες για κάποια δευτερόλεπτα (βραχυπρόθεσμη μνήμη), στη συνέχεια για κάποια λεπτά καθώς επεξεργάζεται τις πληροφορίες αυτές (ενεργή μνήμη) και τέλος για μια μεγάλη χρονική περίοδο (μακροπρόθεσμη μνήμη). Όσο περισσότερες ευκαιρίες έχει το παιδί σας να καλλιεργήσει τη μνήμη του, τόσο πιο εύκολα θα μπορεί στο σχολείο να επεξεργαστεί και να διαχειριστεί τις πληροφορίες που δέχεται. Ορίστε κάποιοι τρόποι με ποιους τρόπους μπορείτε να το βοηθήσετε.

  • Εστιάστε στις λεπτομέρειες. Όταν μιλάτε με το παιδί σας για μια δραστηριότητα, μια εκδρομή ή μια επίσκεψη, ζητήστε να σας περιγράψει λεπτομερώς κάποια αντικείμενα ή κάτι που του έκανε εντύπωση. Αν δεν μπορεί να το επαναφέρει αναλυτικά στην μνήμη του, βοηθήστε το εσείς.

  • Παίξτε παιχνίδια μνήμης. Εξασκηθείτε στα παιχνίδια μνήμης είτε μόνοι σας είτε ομαδικά. Μπορείτε να επιλέξετε κάποιο του εμπορίου, όπως εκείνο που προσπαθείς να ανοίξεις δύο όμοιες κάρτες, είτε αυτοσχέδια. Για παράδειγμα, ένα αυτοσχέδιο παιχνίδι που καλλιεργεί την ικανότητα μνήμης είναι το εξής: ξεκινήστε λέγοντας πως πάτε μια εκδρομή και παίρνετε μαζί σας μια ομπρέλα. Ενθαρρύνετε το μικρό σας να συνεχίσει με κάποιο άλλο αντικείμενο. Σταδιακά ο καθένας με τη σειρά του θα προσθέτει στη λίστα ακόμα ένα αντικείμενο με τη διαφορά ότι θα πρέπει να αναφέρει όλα τα προηγούμενα που ειπώθηκαν. Στην ίδια λογική μπορείτε να του μάθετε ανάλογα τραγούδια (π.χ. «όταν θα πάω κυρά μου στο παζάρι») ή ποιήματα («ντίλι ντίλι ντίλι ντίλι το καντήλι που έφεγγε και κένταγε η κόρη το μαντήλι»).
  • Προτρέψτε το να λύσει σταυρόλεξα. Στο εμπόριο κυκλοφορούν σταυρόλεξα για κάθε ηλικία. Ρωτήστε σε ένα παιδικό βιβλιοπωλείο ώστε να επιλέξετε ένα που να ταιριάζει στην ηλικία και τα ενδιαφέροντά του. Με τον τρόπο αυτό θα ενισχύσετε την μνήμη του και θα το βοηθήσετε να αναπτύξει τις γνώσεις του με έναν άκρως ψυχαγωγικό τρόπο.
  • Χωρίστε σε τμήματα. Αν το παιδί σας πρέπει να απομνημονεύσει ένα ποίημα ή ένα τραγούδι, χωρίστε το σε διάφορα μέρη και ασχοληθείτε πρώτα με το κομμάτι που φαίνεται να το δυσκολεύει. Εάν το αφήσετε τελευταίο ίσως να έχει βαρεθεί ή να θελήσει να καταθέσει τα… όπλα.
  • Φτιάξτε ιστορίες. Σε περίπτωση που πρέπει να απομνημονεύσει κάποιες λέξεις, προτείνετε να δημιουργήσει μια ιστορία με αυτές έτσι ώστε να τις ανακαλεί με μεγαλύτερη ευκολία.
  • Κάντε εξάσκηση. Εξασκηθείτε μαζί στους αριθμούς, επαναλαμβάνοντάς τους παρέα, πείτε να ξαναγράψει τις λέξεις των οποίων η ορθογραφία το δυσκολεύει. Διασκεδάστε προσπαθώντας να θυμηθείτε μαζί το ποιηματάκι που είπε στην καλοκαιρινή γιορτή κοκ.

Πηγή: happy parenting

Παιχνίδια που εξασκούν τη μνήμη
Από όλες τις άλλες τεχνικές που εξασκούν τη μνήμη αυτή που ευχαριστιούνται περισσότερο τα παιδιά είναι η τεχνική των παιχνιδιών. Εμείς σας δίνουμε 4 αφορμές που εσείς μπορείτε να τις κάνετε καθημερινό παιχνίδι με τα παιδιά.
1. Τι λείπει από το δίσκο; Πάρτε ένα δίσκο και τοποθετήστε επάνω του 10 με 20 μικρά αντικείμενα, διαφορετικά μεταξύ τους. Σκεπάστε τον με μια πετσέτα. Μαζέψτε τα παιδιά και κάντε τα «αποκαλυπτήρια», αφήνοντάς τα να παρατηρήσουν τα αντικείμενα του δίσκου για ένα λεπτό. Έπειτα, σκεπάστε πάλι το δίσκο, και πείτε στα παιδιά να γράψουν όσα αντικείμενα θυμούνται. Τα έγραψαν όλα; Υπάρχει κάτι που το θυμήθηκαν όλοι; Κάτι που όλοι το ξέχασαν;
2. Ιστορίες με αντικείμενα Γράψτε μια ιστορία για μια επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβάνοντας πολλά πράγματα που αγοράσατε. Διαβάστε την ιστορία σας στα παιδιά και δείτε μετά πόσα πράγματα από αυτά που αγοράσατε θα θυμηθούνε.
3.Τυφλόμυγα Για να δούμε πώς λειτουργεί η μνήμη του παιδιού σας στο χώρο.Σε ένα δωμάτιο χωρίς αιχμηρά αντικείμενα και επικίνδυνες γωνίες, δένετε τα μάτια του με ένα μαντήλι. Έπειτα, τοποθετείτε κάπου στο πάτωμα, περίπου 3 μέτρα μακριά του, ένα αντικείμενο μετρίου μεγέθους, όπως μια μπάλα ή ένα βιβλίο. Με ένα χρονόμετρο στο χέρι, πείτε του «Τώρα!» και χρονομετρήστε το όσο θα ψάχνει το αντικείμενο. Μην το αφήσετε να απομακρυνθεί πολύ, αλλά μην το βοηθήσετε και υπερβολικά. Όταν τα παιδί βρει το αντικείμενο, σημειώστε το χρόνο που έκανε. Μετά επαναλάβετε το πείραμα. Κατά πόσο μειώθηκε ο χρόνος;
4.Ποιός θυμάται τα ψώνια; Να ‘μαστε πάλι στο σούπερ μάρκετ. Και να πώς παίζεται το παιχνίδι μας: ο πρώτος παίκτης αρχίζει λέγοντας «Πήγα στο σούπερ μάρκετ και αγόρασα…» και γεμίζει το κενό με ένα αντικείμενο. Μπορεί να πει, π.χ., «Πήγα στο σούπερ μάρκετ και αγόρασα μήλα». Ο επόμενος παίκτης πρέπει να επαναλάβει το αντικείμενο του προηγούμενου, προσθέτοντας και ένα δικό του, π.χ. «Πήγα στο σούπερ μάρκετ και αγόρασα μήλα και τσιπς». Έτσι και ο επόμενος, επαναλαμβάνει τη λίστα, προσθέτοντας ένα τρίτο αντικείμενο. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι κάποιος να ξεχάσει ένα από τα ψώνια.
Τροφές που βελτιώνουν τη μνήμη
Από τα πράγματα που βελτιώνουν τη μνήμη δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι τροφές. Ας τις έχετε υπόψη σας όταν ετοιμάζετε το καθημερινό φαγητό. Η θειαμίνη, το φολικό οξύ και η βιταμίνη B12 είναι απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία της μνήμης. Βρίσκονται στο ψωμί, τα δημητριακά, τα λαχανικά και τα φρούτα. Ακόμα, ψάξτε τη γλυκόζη στα φαγητά που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες (σιτηρά, φρούτα, λαχανικά, γάλα) και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, που βρίσκονται στο ελαιόλαδο αλλά και στην πέστροφα, τις σαρδέλες και τις ρέγκες.
Σε ένα πείραμα, 84 μαθητές έμαθαν να αναγνωρίζουν μια σειρά παρόμοιων λέξεων. Αμέσως μετά, τα πήγαν καλά σε ένα σχετικό τεστ. Το ίδιο απόγευμα, δε σκόραραν τόσο καλά. Το άλλο πρωί, όμως, και μετά από έναν καλό ύπνο, η απόδοσή τους ήταν και πάλι όπως πριν. Αυτό συνέβη γιατί, καθώς κοιμόμαστε, ο εγκέφαλός μας κάνει «επανάληψη» σε όσα μάθαμε και αποθηκεύει τις νέες γνώσεις. Αντί, λοιπόν, να διαβάζετε αργά τη νύχτα, κάντε μια μικρή επανάληψη και πέστε για ύπνο. Τα όνειρά σας θα φροντίσουν τα υπόλοιπα…
Το νερό και η μνήμη
Η αφυδάτωση του σώματος έχει άμεσο αντίκτυπο στη μνήμη. Προκαλεί σύγχυση και δυσκολία στη σκέψη. Μια πτώση του 2% μόνο στα υγρά του σώματος μπορεί να «θολώσει» τη βραχυπρόθεσμη μνήμη και να προκαλέσει δυσκολίες στα μαθηματικά και στη συγκέντρωση στην οθόνη του υπολογιστή ή σε μια τυπωμένη σελίδα.
ΠΗΓΗ:kids fun


Ο ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟΣ ΥΠΝΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ  ΒΟΗΘΑ ΤΗ ΜΝΗΜΗ
Οι γονείς που ύστερα από το μεσημεριανό φαγητό βάζουν για ύπνο έστω μιας ώρας τα παιδιά τους, ηλικίας τριών έως πέντε ετών, βοηθούν τον εγκέφαλό τους να έχει πιο γερή μνήμη και να αφομοιώνει καλύτερα τις νέες γνώσεις που έμαθαν το πρωί, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.  
Η βελτίωση των νοητικών λειτουργιών είναι αισθητή το απόγευμα της ίδιας μέρας, αλλά και την επομένη. Είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει ότι χάρη στον μεσημεριανό ύπνο τα παιδιά προσχολικής ηλικίας θυμούνται και μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά. 
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης- Άμχερστ, με επικεφαλής την ψυχολόγο Ρεβέκα Σπένσερ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), σύμφωνα με το BBC, το «Science» και τη βρετανική «Guardian», μελέτησαν 40 παιδιά προσχολικής ηλικίας και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η τακτική μεσημεριανή «σιέστα» είναι ζωτικής σημασίας για τη μνήμη και τη μάθηση. 
Οι επιστήμονες έκαναν στα παιδιά μια σειρά από νοητικά τεστ σε υπολογιστή, αφού αυτά είχαν ξυπνήσει το απόγευμα έπειτα από ύπνο 75 λεπτών περίπου, καθώς και την επόμενη μέρα, και διαπίστωσαν ότι οι επιδόσεις τους ήταν κατά μέσο όρο 10% καλύτερες σε σχέση με εκείνα που δεν είχαν κοιμηθεί το μεσημέρι. Ακόμα κι όταν τα τελευταία κοιμούνταν καλά το βράδυ, πάλι δεν έφθαναν στο επίπεδο των επιδόσεων των παιδιών που είχαν κοιμηθεί το προηγούμενο μεσημέρι.  
Η παρακολούθηση στο εργαστήριο έδειξε ότι τα παιδιά που είχαν πάρει έναν μεσημεριανό υπνάκο εμφάνιζαν μεγαλύτερη νευρωνική δραστηριότητα στις περιοχές που συνδέονται με τη μάθηση και την αφομοίωση νέων πληροφοριών. 
Η Σπένσερ κάλεσε τους γονείς να ενθαρρύνουν τον μεσημεριανό ύπνο των μικρών παιδιών τους, διότι θα ωφεληθούν από αυτόν. Προηγούμενες έρευνες είχαν διαπιστώσει ότι ο ύπνος βοηθά τους ενήλικες να θυμούνται και να μαθαίνουν καλύτερα και η νέα μελέτη δείχνει ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει και στα μικρά παιδιά.
  
Πηγή: zougla.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου