Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου 2013

Η πρώτη μέρα για το σχολείο πλησιάζει ..........

Πρώτη μέρα στο σχολείο!
Iδέες   και  βιβλία
 Σεπτέμβρης ! Ήρθε ο καιρός που το παιδί θα ξεκινήσει το σχολείο. Νηπιαγωγείο  ή Δημοτικό  Σχολείο , η δοκιμασία της αλλαγής είναι ίδια. Ο αποχωρισμός και η αγωνία για το άγνωστο καθιστά αυτή τη πρώτη μέρα σημαντική για το παιδί και όλη την οικογένεια. Είναι λοιπόν απαραίτητο να προετοιμάσουμε το παιδί για τη μέρα που σηματοδοτεί μια νέα περίοδο σε ένα καινούργιο μέρος με νέους ανθρώπους. Μέσα από αυτή την διαδικασία της προετοιμασίας του παιδιού προετοιμαζόμαστε και εμείς μαζί του.
Προετοιμασία μερικές μέρες πριν.
Διαβάστε του βιβλία που μιλούν για τη πρώτη μέρα στο σχολείο. Αφήστε το παιδί να ταυτιστεί με τον ήρωα και μιλήστε μαζί του για τους φόβους, τις αγωνίες και τον τρόπο που τελικά όλα λύθηκαν για τον ήρωα του βιβλίου.
Όταν θα μιλάτε με αφορμή το βιβλίο μπορείτε να θέσετε μερικά μικρά διλήμματα, "προβλήματα" που μπορεί να προκύψουν τη πρώτη μέρα στο σχολείο και να το προτρέψετε να προτείνει λύσεις. Πχ. Ρωτάτε: "Αν θέλει να πάει τουαλέτα τι προτείνεις να κάνει;" "Έχει κάποιο πρόβλημα ποιος μπορεί να το βοηθήσει;" κτλ. Όλες αυτές οι ερωτήσεις και απαντήσεις με τον ήρωα σαν όχημα δίνουν τις λύσεις και για το ίδιο όταν θα αντιμετωπίσει παρόμοιες δυσκολίες.
Μιλήστε του για τη δική σας πρώτη μέρα στο σχολείο. Δείτε μαζί φωτογραφίες σας απο εκείνη τη περίοδο.
Δείξτε του να καταλάβει ότι καταλαβαίνετε ότι μπορεί να έχει λίγη αγωνία και φόβο αφού είναι κάτι που δεν το έχει ξανακάνει.
Δραματοποιήστε σε ένα μικρό παιχνίδι ρόλων τη πρώτη μέρα στο σχολείο και δημιουργήστε μια σκηνή. Μπορείτε να παίξετε μαζί τη πρώτη γνωριμία με ένα καινούργιο παιδάκι, συμμαθητή ή τη δασκάλα του. Πάρετε τη θέση του ενός και παίξτε: Τι μπορείς να πεις, Πως να γνωριστείς, Να πεις το όνομα σου κα.
Ζωγραφίστε μαζί τη πρώτη μέρα στο σχολείο με έντονα και χαρούμενα χρώματα.
Τη προηγούμενη μέρα.
Δώστε στο παιδί σας μαζί ένα με δυο μικρά αντικείμενα που μπορεί να τα χρησιμοποιήσει σαν όχημα, αφορμή παιχνιδιού και γνωριμίας με τα  άλλα παιδιά.
Βάλτε το για ύπνο νωρίς και λόγω του αυριανού στρες διαβάστε του το αγαπημένο του βιβλίο και αφιερώστε όση ώρα θέλει για να έρθει σε κατάσταση ηρεμίας και χαλάρωσης.
Διαλέξτε μαζί τα ρούχα του και ετοιμάστε τα από τη προηγούμενη μέρα.
Ετοιμάστε μαζί τη τσάντα του.
Καλό είναι η προηγούμενη μέρα να είναι μια ευχάριστη αλλά ήρεμη μέρα που θα κρατήσει τη θετική του διάθεση.
Δώστε του ένα δικό σας αντικείμενο ή ένα δικό σας σημειωματάκι με ευχές μέσα στη τσάντα του. Πολλές φορές αυτό λειτουργεί αντισταθμιστικά στο άγχος και την αγωνία τους.
Περιγράψτε με σαφήνεια όλο το πρόγραμμα της επομένης μέρας: Πότε θα ξυπνήσετε, Ποιος θα το πάει στο σχολείο, Ποιος θα το πάρει από το σχολείο κτλ.
Την ίδια μέρα.
Ξυπνήστε το παιδί έγκαιρα ώστε να έχει χρόνο να φάει και να ετοιμαστεί ήρεμα.
Ετοιμάστε ένα ελαφρύ πρωινό και κρατήστε μια χαλαρή και ήρεμη διάθεση. Μπορείτε να βάλετε ευχάριστη μουσική να παίζει όσο ετοιμάζεστε.
Αν μπορείτε συνοδεύσετε το εσείς στο σχολείο.
Αν είναι δυνατόν παραλάβετε εσείς το παιδί από το σχολείο το μεσημέρι με θερμή υποδοχή και αναγνώριση ότι ήταν πολύ γενναίο.
Όταν πάρετε το παιδί ρωτήστε το πώς πέρασε τη μέρα του.
Φτιάξτε του το αγαπημένο του φαγητό και ίσως να του έχετε και μια μικρή έκπληξη.
Μπορείτε πάλι να έχετε πάρει ένα μεγάλο χαρτόνι και να ζωγραφίσει τι είδε στο σχολείο του.
Η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι μια δοκιμασία για όλα τα παιδιά και για αυτά που θα προσαρμοστούν δύσκολα και για τα πιο ψύχραιμα παιδιά. Δείξτε κατανόηση, ηρεμία αλλά επιδιώξτε να μην αναλάβετε εσείς αυτά για τα οποία πρέπει να "παλέψει" το ίδιο. Μείνετε λίγο στην αρχή, αποφύγετε να πηγαίνετε στα διαλείμματα και θα ήταν καλό να υποδέχεστε το παιδί με χαρά και όχι με αγωνία για το τι έγινε. Το παιδί ρουφάει σαν σφουγγάρι τη ψυχική διάθεση του στενού περιβάλλοντος του και αυτό επηρεάζει τη στάση του απέναντι σε αυτή τη μεγάλη αλλαγή.

Βιβλία για τις πρώτες μέρες στο σχολείο:
«Ο μικρός Φιλιποκ» – Leo Tolstoy – Εκδόσεις Παπαδόπουλος
«Επιστροφή στο σχολείο» – Μαρία Παπαγιάννη – Εκδόσεις Πατάκη
«Η πρώτη μέρα στο σχολείο» – Gutman, Claude – Εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες
«Ο Φώκος νόμιζε ότι μισούσε το σχολείο» – Βαγγέλης Ηλιόπουλος – Εκδόσεις Πατάκη
«Ο Πίκο το σκαντζοχοιράκι, πάει σχολείο» – Σοφία Παράσχου – Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
«Ο νταής του σχολικού» – Μαρία Ρουσάκη – Εκδόσεις Ψυχογιός
«Η δασκάλα που το κεφάλι της έγινε καζάνι» – Σοφία Μαντουβάλου – Εκδόσεις Πατάκη
«Ένας αρκούδος στο σχολείο!» – Weston, Carrie – Εκδόσεις Μεταίχμιο
«Μια τάξη ένα όνειρο» – Ζωή Πατάκη – Εκδόσεις Μίνωας
«Σώος και αβλαβής από... το σχολείο» – Μαίρη Μεταξά – Εκδόσεις Κέδρος
«Άριστα 10!» – Βαγγέλης Ηλιόπουλος – Εκδόσεις Πατάκη
«Τα γυαλάκια της Μαλένας» – Έλενα Αρτζανίδου – Εκδόσεις Ψυχογιός
«Η Μίλι, η Μόλι και η πρώτη τους μέρα στο σχολείο» – Gill Pittar – Εκδόσεις Σαββάλας
"Aχ, αυτή η πρώτη μέρα στο σχολείο" - Απαριώτη Αθανασία - Εκδόσεις Κέδρος
Μαυρούλα: Πρώτη μέρα στο σχολείο - Σκοτ Ρομπ - Εκδόσεις Μίνωας
Πρώτη μέρα στο σχολείο - Costa Nicoletta - Eκδόσεις Μεταίχμιο
Η πρώτη μέρα στο σχολείο - Kirk, David - Εκδόσεις Modern Times
Ντόρα, Πρώτη μέρα στο σχολείο - Σαρα Γουίλσον - Μίνωας
Ο Δεινόσαυρος πάει σχολείο - Duncan Edwards Pamela - Εκδόσεις Πατάκη
Ο Τομ πάει σχολείο - Cristophe Le Masne - Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας

ΠΗΓΗ:CHILDIT.GR



Μια φορά και χρόνια πριν, όχι όμως πάρα πολλά, οι μαθητές πήγαιναν στο σχολείο κρατώντας πάνινη, υφασμάτινη ή δερμάτινη τσάντα, έγραφαν στην πλάκα με το κοντύλι, έκαναν μάθημα πρωί, απόγευμα και Σάββατο.

Κάθονταν στα ξύλινα θρανία πολλοί μαζί, ζεσταίνονταν με ξυλόσομπα, αγόραζαν τα βιβλία, "έτρωγαν ξύλο" από το δάσκαλο όταν δε μελετούσαν ή έκαναν αταξίες, αλλά έπαιζαν πολύ.

Ώρες ατέλειωτες έτρεχαν στις αλάνες με τα γόνατα ματωμένα και μια φέτα ψωμί στο χέρι, ώσπου να πέσει το σκοτάδι και ν' ακουστεί η φωνή της μάνας που τους καλούσε να μαζευτούν στο σπίτι. Ανέμελα χρόνια... Μπερδεμένες οι χαρές με τις πίκρες, τα γέλια με τους στεναγμούς...

Αυτό είναι το χθες του λαού μας. Εκείνα τα παιδιά σού δίνουν το χέρι για να σε ταξιδέψουν.

Δεν έχεις παρά να απλώσεις το δικό σου... 


 «Ο μικρός λύκος θέλει να μάθει να διαβάζει και να γράφει αλλά στο δάσος δεν έχουν σχολείο κι έτσι αποφασίζει να πάει στο σχολείο των προβάτων. Αρχικά, δε γίνεται δεκτός, έτσι αναγκάζεται να πει ψέματα και να μεταμφιεστεί σε πρόβατο. Στο σχολείο στην αρχή τα βρήκε δύσκολα αλλά τελικά προσαρμόστηκε, έμαθε να γράφει και να διαβάζει αλλά έμαθε ακόμα να κάνει φίλους και να παίζει πολλά παιχνίδια …ώσπου μια μέρα έφτασε στο σχολείο ένας οδοντογιατρός … κι ο μικρός λύκος γυρνάει ξανά στο δάσος αφήνοντας το παρακάτω γράμμα στους συμμαθητές και τον δάσκαλό του»

Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου 2013

H καθρεφτική γραφή στο Νηπιαγωγείο


Η καθρεπτική γραφή ,είναι ένας ιδιαίτερος τρόπος γραφής που χαρακτηρίζεται από την αντίθετη κατεύθυνση των γραμμάτων αλλά και την αντιστροφή κάθε μεμονωμένου γράμματος ή αριθμού, με αποτέλεσμα να είναι αναγνωρίσιμος μόνο μέσω της χρήσης καθρέφτη


Εκπαιδευτικοί  και γονείς ανησυχούν όταν βλέπουν ότι το παιδί τους στο νηπιαγωγείο γράφει το όνομά του ανάποδα. Ιδιαίτερα όταν αυτό συνεχίζεται για μεγάλι χρονικό διάστημα  ή το κάνει συνέχεια. Η ίσως  "δυσλεξία" προβληματίζει . Είναι όμως αυτό ένδειξη δυσλεξίας;

Το παρόν άρθρο συντάχτηκε από τη λογοθεραπεύτρια Σπυριδούλα Κυπριτζόγλου με σκοπό να δώσει εξήγηση στο φαινόμενο του καθρεφτισμού, βάσει ερευνών που έχουν γίνει στη Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Η νευροψυχολόγος Γλυκερία Μήτσιου-Δάκτυλα πραγματοποίησε την πρώτη πανελλήνια έρευνα σε 6.644 παιδιά, η οποία κατέχει μέχρι σήμερα τη δεύτερη θέση παγκοσμίως, με θεαματικά αποτελέσματα στο χώρο της νευροψυχολογίας, των μαθησιακών δυσκολιών και της δυσλεξίας, τα οποία έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά. Αναφέρει ότι η καθρεφτική γραφή είναι η γραφή που πηγαίνει σε αντίθετη κατεύθυνση από τη φυσιολογική και στην οποία το κάθε μεμονωμένο γράμμα επίσης αντιστρέφεται. Ενώ τα γράμματα, οι λέξεις, οι αριθμοί είναι καλά σχηματισμένα, η κατεύθυνσή τους είναι λανθασμένη.

Η νευροψυχολόγος Γλυκερία Μήτσιου-Δάκτυλα ασχολείται εδώ και πολλά χρόνια με ερευνητικό, κλινικό και αποκαταστασιακό έργο σχετικά με παιδιά που έχουν κάποιο μαθησιακό πρόβλημα (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσορθογραφία, δυσαριθμισία, σύνδρομο του αργού αναγνώστη, διάσπαση ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας). Δείγμα για τη μετέπειτα εμφάνιση μαθησιακής δυσκολίας στην προσχολική ηλικία είναι η καθρεφτική γραφή. Όταν τα παιδιά αρχίζουν να μαθαίνουν να γράφουν το όνομά τους, το γράφουν ανάποδα. Αυτό, αν και έχει περιοδική εμφάνιση, σημαίνει ότι υπάρχει μια δυσλειτουργία σε συγκεκριμένη δομή του εγκεφάλου, κοντά στον κινητικό φλοιό, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν δυσκολία στην αποτύπωση της γραπτής τους έκφρασης.
Στο Νηπιαγωγείο, είναι πολύ σημαντικό οι εκπαιδευτικοί  να παρατηρούν και να μην παραβλέπουν  περιπτώσεις παιδιών με καθρεπτική γραφή , θεωρώντας το φαινόμενο παροδικό .Πρέπει να το προσέχουν και να δίνουν μεγαλύτερη ενίσχυση σε ασκήσεις ψυχοκινητικού τομέα μέσα στην τάξη.
Επίσης, πρέπει να ενημερώνουν τους γονείς, ώστε να κάνουν ειδικές παρεμβατικές ασκήσεις και στο σπίτι για  να αποτρέψουν την εμφάνιση και άλλων συμπτωμάτων, όπως το να μπερδεύει το παιδί το ε με το 3, να μην έχει σωστή οπτικοχωρική διάκριση, να παραλείπει γράμματα, να μην τα τοποθετεί σωστά κ.λπ. Πρέπει, ακόμα, να σημειωθεί ότι η καθρεφτική γραφή οδηγεί και στον αναγραμματισμό, φαινόμενο συχνό σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Συμπέρασμα:  η σωστή πρόγνωση στην προσχολική ηλικία είναι η καλύτερη πρόληψη για τις μαθησιακές δυσκολίες. Δεν πρέπει να αγχωνόμαστε, πρέπει όμως να γίνονται τα σωστά βήματα τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι, μαζί με την οικογένεια, η οποία παίζει και αυτή σημαντικό ρόλο στη μετέπειτα πορεία.
 Πώς; Χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη ενίσχυση, ενθάρρυνση και περισσότερη αγάπη στα παιδιά όταν δούμε να διακατέχονται από μια δυσκολία. Δεν πρέπει να θεωρούμε το παιδί τεμπέλη ή αδιάφορο, αλλά όλο αυτό να μας θορυβήσει, ώστε να αγκαλιάσουμε το παιδί και να προσπαθήσουμε να το βοηθήσουμε. Επίσης, δεν πρέπει να πελαγώνουμε και να είμαστε αυστηροί με το παιδί. Απαιτείται πλήρης ενημέρωση, επιμόρφωση στα θέματα αυτά αλλά και σωστή καθοδήγηση, για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε. Όταν ο γονιός ενημερώνεται, τότε βοηθάει το παιδί του σωστά και αποτελεσματικά.

Πηγή: MediDiatrofi.gr






 Τον Λεονάρντο ντα Βίντσι τον γνωρίζουν όλοι ως έναν από τους καλύτερους ζωγράφους του κόσμου, είτε αρέσκονται στην τέχνη είτε όχι. Τα έργα του προκαλούν εντύπωση αλλά και προβληματίζουν, ενώ κοσμούν μουσεία και μνημεία του κόσμου.



Κάποιοι γνωρίζουν, επίσης, ότι υπήρξε άριστος εφευρέτης, ενώ οι ανακαλύψεις του κρίθηκαν από τους επιστήμονες ότι ήταν «πολύ μπροστά από την εποχή τους». Παιδί-θαύμα, μεγαλοφυΐα ή απλώς φιλομαθής; Γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτονας, βιολόγος, μηχανικός και πολλά ακόμη. Αυτό ήταν ο Ντα Βίντσι.



Μια ιδιοφυΐα της εποχής του, και όχι μόνο! Και για όσους δεν αποδέχτηκαν την πολυσχιδή προσωπικότητά του… μάλλον εξωγήινοι τον είχαν απαγάγει(!), επειδή υπάρχει ένα κενό στη βιογραφία του σχετικά με τα πρώτα χρόνια της ζωής του! Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι υπήρξε μυστικοπαθής στη ζωή του, και ειδικότερα στις σημειώσεις του.


Τι σημαίνει αυτό; Όσο «ξεκάθαρα» ζωγράφιζε τα πορτρέτα του αλλά και τις διάσημες θρησκευτικές σκηνές του τόσο «ακαταλαβίστικα» ήταν τα κείμενά του. Περίεργα γράμματα, φράσεις ακατανόητες κάτω από σχήματα και σχέδια βρέθηκαν στις σημειώσεις του. Και πριν σκεφτεί ο καθένας ότι χρησιμοποιούσε κάποια άγνωστη γλώσσα, η απάντηση είναι μία: πρώτος αυτός ανακάλυψε τη «γραφή-καθρέφτη» (mirror writing), από τα δεξιά προς τα αριστερά και ανάποδα, που μπορούσε να διαβαστεί μόνο με τη χρησιμοποίηση ενός καθρέφτη.



 
Όντας αριστερόχειρας, βρήκε έναν πρωτότυπο και παράξενο τρόπο για να αποφεύγει τις μουντζούρες από το μελάνι στις σημειώσεις του αλλά και μια μέθοδο «απορρήτου των σημειώσεών» του. Πάντα μπροστά από την εποχή του…



Πηγή: perierga.gr