Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2015

Λεπτή και αδρή κινητικότητα




ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η λεπτή κινητικότητα σχετίζεται με το πόσο ικανό είναι το παιδί σας να χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του για να χειρίζεται με επιδεξιότητα διάφορα αντικείμενα.
Είναι μια δεξιότητα της οποίας η εκπαίδευση  θα βοηθήσει σημαντικά το παιδί σας στα πρώτα του μαθησιακά βήματα στο σχολείο όπως π.χ. το γράψιμο.
Μπορείτε να συνεισφέρετε σε αυτήν, με το να προτείνετε πολλές δραστηριότητες στο παιδί , όπου καλείται να χρησιμοποιήσει τα χεράκια του, όπως π.χ. το ζύμωμα ζυμαριού, πλαστελίνες, άμμο ή άλλα υλικά.
Μέσα από αυτές τις «αφηρημένες» δραστηριότητες, που δεν έχουν συγκεκριμένο στόχο, θα εξασκεί και θα ανακαλύπτει την δύναμη των δακτύλων του καθώς και της αίσθηση της αφής..
Αυτά θα συμβάλλουν στο να μάθει το παιδί σας να ελέγχει με μεγαλύτερη ολοένα ακρίβεια τα χεράκια του, και να παίζει με μεγαλύτερη ευκολία παιχνίδια που απαιτούν καλή λεπτή κινητικότητα (να κόβει με το ψαλίδι, να παίζει με τουβλάκια Lego, να βάζει κόλλα με την σπάτουλα κ.α.).
Η λεπτή κινητικότητα είναι ένα σημαντικό κριτήριο όταν ένα παιδί αρχίζει το σχολείο και θα το βοηθήσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις  της γραφής.
Ως λεπτή κινητικότητα αναφέρουμε όλες εκείνες τις ικανότητες που αφορούν επιδέξιες κινήσεις που κάνουμε με τα χέρια μας. Η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας ξεκινά σε πολύ πρώιμη ηλικία, καθώς μπορούμε να παρατηρήσουμε ένα βρέφος να φέρνει τα χέρια στο στόμα, να επεξεργάζεται την πιπίλα ή την κουδουνίστρα του και την μεταφέρει από το ένα χεράκι στο άλλο. Καθώς το παιδί μεγαλώνει, αυξάνεται και το εύρος των δραστηριοτήτων που αφορούν την λεπτή κινητικότητα, καθώς και οι τομείς εφαρμογής της.
Οι δεξιότητες αυτές μας είναι πολύ χρήσιμες, καθώς είναι αυτές που μας βοηθούν να εκτελέσουμε καθημερινά διάφορες πράξεις, όπως το να χειριστούμε το πιρούνι και το κουτάλι μας, να ντυθούμε, να γράψουμε, καθώς και πολλά άλλα ακόμη.
Ως γονείς / εκπαιδευτικοί, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν την λεπτή τους κινητικότητα, μέσα από απλά παιχνίδια.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες ιδέες, που αφορούν παιδιά προσχολικής ηλικίας:
*       Ξετυλίγουμε πακέτα.
*       Γυρνάμε τις σελίδες ενός βιβλίου.
*       Βάζουμε 5 χάντρες μεσαίου μεγέθους σε μπουκάλια.
*       Ξεβιδώνουμε το καπάκι από ένα δοχείο.
*       Περνάμε 2 πλαστικούς συνδετήρες τον ένα μέσα στον άλλο, φτιάχνοντας αλυσίδα.
*       Μαζεύουμε διάφορα μικροαντικείμενα από το πάτωμα (π.χ ρύζι, φασόλια, συνδετήρες).
*       Τυλίγουμε ένα φύλλο εφημερίδας σε μπαλάκι και το πετάμε μέχρι 1 μέτρο απόσταση.
*       Κρεμάμε ρούχα, σε κρεμάστρα.
*       Ζωγραφίζουμε: κάθετη και οριζόντια γραμμή, κύκλο, σταυρό, τετράγωνο, τρίγωνο.
*       Κάνουμε κολλάζ με μικρά αντικείμενα, όπως φακές, ρύζι, ρεβύθια, μικρά μπαλάκια χαρτί, κομφετί, βαμβάκι.
*       Κόβουμε με ψαλίδι.
*       Παίζουμε ένα παζλ από 12 μεγάλα κομμάτια.
*       Παίζουμε πιγκ-πογκ.
*       Φοράμε τα ρούχα μας.
*       Βγάζουμε τα ρούχα μας.
*       Πλένουμε το πρόσωπο και τα χέρια μας.
*       Διπλώνουμε ένα χαρτί στα δύο.
*       Ζωγραφίζουμε με δαχτυλομπογιές.
*       Κλείνοντας δείκτη και αντίχειρα, κάνουμε θηλίτσες που κρέμεται η μία από την άλλη, εναλλάξ.
*       Σηκώνουμε αντικείμενο με το κράτημα της τανάλιας με τον αντίχειρα και το δείκτη.
Εκτός από τα παραπάνω που αναφέρονται σε γενικές δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας, μπορείτε επίσης να εφαρμόσετε μερικές από τις παρακάτω ιδέες για το πώς μπορεί να συμβάλλει η λεπτή κινητικότητα στην ανάπτυξη της γραφής:
*      Μπορούμε να κολλήσουμε όσπρια για να γεμίσουμε μια ζωγραφιά. Αυτό εκλεπτύνει την δεξιότητα και τους λεπτούς χειρισμούς.
*      Ζητάμε από το παιδί να βάλει μανταλάκια γύρω από ένα κουτί με συνδυασμούς δαχτύλων. Γίνεται για ενδυνάμωση δαχτύλων.
*      Το παιδί πρέπει να κυλήσει ένα νόμισμα ή πούλι από τάβλι, στο τραπέζι με την βοήθεια δείκτη και αντίχειρα.
*      Ρίχνουμε νομίσματα σε κουμπαρά.
*      Περνάμε κορδόνια μέσα από κουμπιά. Βοηθά στην λεπτή κινητικότητα και τον συντονισμό ματιού – χεριού.
*      Μπήγουμε πινέζες σε αφρώδες υλικό, για ενδυνάμωση δαχτύλων.
*      Ξύνουμε μολύβια, για κινητικότητα καρπού.
*      Σχηματίζουμε πύργο από νομίσματα ή επίπεδα κουμπιά, το ένα πάνω στο άλλο, για βελτίωση της επιδεξιότητας και της σταθερότητας του χεριού.
*      Φτιάχνουμε μπαλάκια με την πλαστελίνη και δουλεύουμε ανα 2 δάχτυλα, π.χ δείκτης–αντίχειρας, αντίχειρας–μέσος, αντίχειρας–παράμεσος.
*      Στριφογυρίζουμε τα μπαλάκια πλαστελίνης με τα δάχτυλα.
*      Ψηφιδωτό με μικρά πλαστικά καρφάκια (υπάρχει στο εμπόριο).
*      Φτιάχνουμε μπαλάκια με πλαστελίνη και τα περνάμε μέσα από οδοντογλυφίδες, για να φτιάξουμε «σουβλάκια». Αυτή είναι μια δραστηριότητα που βοηθάει και στον έλεγχο της πίεσης και της δύναμης. Το παιδί πρέπει να περάσει τα μπαλάκια πλαστελίνης, χωρίς να χαλάσει το σχήμα τους.
*      Με την κλασική πλαστελίνη (που είναι σκληρή), κρύβουμε μέσα μικρά όσπρια και καλούμε τα παιδιά να τα βρουν (βοηθάει όταν τα παιδάκια δεν βάζουν αρκετή δύναμη στο μολυβάκι τους και χρειάζεται να δυναμώσουμε τα δαχτυλάκια).
*      Παίζουμε με πλαστικές βίδες και παξιμάδια (υπάρχουν στο εμπόριο), για κινητικότητα του καρπού.
*      Δραστηριότητες με κούμπωμα και ξεκούμπωμα κουμπιών, φερμουάρ, κόπιτσες κ.ά.
*      Απομόνωση δαχτύλων: με τον αντίχειρα του ίδιου χεριού, το παιδί αγγίζει την μία μετά την άλλη άκρη όλων των δαχτύλων του.
*      Με δύο ποτήρια, όπου το ένα είναι γεμάτο με νερό, το παιδί χύνει το νερό από το ένα ποτήρι στο άλλο, χωρίς να το χύσει απ’ έξω. Αυτό γίνεται για σταθεροποίηση καρπού.
*  
*      Φτιάχνουμε κολιέ με χάντρες ή διάτρητα ζυμαρικά (π.χ πένες ή μακαρονάκι κοφτό). Βοηθά στην λεπτή κινητικότητα και τον συντονισμό ματιού – χεριού.
*      Ακόμη, βοηθά την οργάνωση της κίνησης.
*      Παιχνίδι με σβούρα. Ενισχύει την κινητικότητα και ευελιξία καρπού και δαχτύλων.
*      Ζωγραφική και αντιγραφή σχημάτων, με αφρό ξυρίσματος.

Όλα τα παραπάνω πρέπει να εφαρμόζονται με προσοχή και λαμβάνοντας υπ’ όψιν το επίπεδο του κάθε παιδιού, τον βαθμό ετοιμότητάς του, την ηλικία του, τα όρια αντοχής του, όπως επίσης, και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις που έχει το κάθε παιδί ξεχωριστά.
ΠΗΓΗ: Ειδικό Σχολείο Κορυδαλλού





Αδρή κινητικότητα
Είναι οι κινήσεις που κάνει το παιδί, απο μηνών ακόμη, προκειμένου να στηριχτεί, να μετακινηθεί, να κουβαλήσει Είναι η στήριξη στα τέσσερα, το μπουσούλημα, τα πλάγια βήματα, το περπάτημα, το τρέξιμο, η μεταφορά πραγμάτων, το πέταγμα αντικειμένων, η κλωτσιά, το ανεβοκατέβασμα σκάλας κλπ
Έχει μεγάλη σημασία να μην πιέζουμε το παιδί να κατακτήσει οτιδήποτε από τα παραπάνω . Απλά παρατηρούμε, το βοηθάμε όταν το βλέπουμε ότι προσπαθεί από μόνο του και ενημερώνουμε τον σωστό παιδίατρο που έχουμε επιλέξει για την πορεία μας
Αν κάτι μας ανησυχεί το ερευνούμε  μιλώντας με τον κατάλληλο επιστήμονα, που στην περίπτωσή μας είναι κάποιος παιδονευρολόγος, αναπτυξιολόγος ή εργοθεραπευτής

Παιχνίδια που θα εξασκήσουν την αδρή κινητικότητα:
(http://www.parents.gr/psych/a137)

*      τραμπολίνο,

*      μικρές μπάρες ισορροπίας,

*      στεφάνια,

*       μπάλες.

*      Tούνελ,
Με αυτά τα παιχνίδια ένα παιδί θα βοηθηθεί στην ευλυγισία, ακρίβεια των κινήσεών του, την δύναμή του, την σωματική του διάπλαση, αλλά και στην καλύτερη κατανόηση της έννοιας του χώρου.
Αυτά τα παιχνίδια είναι αντίστοιχα με αυτά που υπάρχουν σε μία παιδική χαρά, ή και με ήπιας μορφής αθλητισμό (π.χ. κολύμπι) - παιχνίδια που συνήθως κατά τη διάρκεια του χειμώνα δεν είναι ελεύθερα στην διάθεση των παιδιών.

Αδρή κινητικότητα και εργοθεραπεία 
Αναπτύξτε την αδρή κίνηση του παιδιού σας παίζοντας!
Τι είναι η αδρή κίνηση;
Αδρή κίνηση είναι ικανότητα του παιδιού να εκτελεί δραστηριότητες που απαιτούν την ενεργοποίηση μεγάλων μυών ή μυϊκών ομάδων, όπως στη βάδιση, στο τρέξιμο, κ.ά.
Η φυσιολογική αδρή κινητικότητα αποτελεί τη βάση για την οργάνωση και την εκτέλεση των πιο εκλεπτυσµένων κινήσεων (λεπτή κινητικότητα) που είναι απαραίτητες για τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής του ανθρώπου, όπως το ντύσιµο, η σίτιση, το γράψιµο κλπ. Τα παιδιά µε διαταραχές της αδρής κινητικής λειτουργίας επηρεάζουν την
καθηµερινή τους ζωή στο σπίτι και στο σχολείο.
ικανότητα να πετάει – πιάνει μπάλα
ισορροπία
πηδηματάκια
Οι δεξιότητες αδρής κίνησης αναπτύσσονται σταδιακά από την ηλικία των 2 μηνών κιόλας όπου ένα βρέφος μπορεί να ρολλάρει αυτόνομα, να στηρίζει το κεφαλάκι του καθώς και να αρχίζει να στηρίζει το βάρος του στα χεράκια ανασηκώνοντας το κεφαλάκι του.
Μέσα από το παιχνίδι το παιδί αναπτύσσει σιγά σιγά τον αδρό συντονισμό και στην ηλικία των 6 ετών πλέον η αδρή κίνηση έχει ωριμάσει με αποτέλεσμα να μπορεί να εκτελεί σύνθετες στοχοκατευθυνόμενες κινήσεις που απαιτούν ακρίβεια και διαδοχή, όπως για παράδειγμα να κάνει κούνια, να σκαρφαλώνει, να πηδάει ψηλά, να πετά και να πιάνει μια μπαλίτσα, να στοχεύει κατάλληλα βάζοντας καλάθια, να κλωτσά κινούμενη μπάλα με επαρκή δύναμη και κατάλληλο στόχο κ. α.

Όλες οι παραπάνω είναι καθημερινές δραστηριότητες στο πρόγραμμα ενός παιδιού και χρειάζεται σε αυτές να συμμετέχει λειτουργικά για να έχει την απαραίτητη αυτοπεποίθηση να νιώθει χαρούμενο και σημαντικό μέλος στην ομάδα.
Για να το καταφέρει αυτό χρειάζεται οι δεξιότητες που αφορούν στην ισορροπία, στη μεταφορά βάρους, στην σταθερότητα σώματος να έχουν αναπτυχθεί στο ανάλογο επίπεδο με βάση την χρονολογική ηλικία του και όλες μαζί να οδηγούν σε μια συντονισμένη κίνηση του σώματος του στον χώρο.
Οι δεξιότητες αδρής κίνησης σχετίζονται άμεσα και με άλλες κινητικές δεξιότητες όπως η λεπτή κίνηση.
Ένα παιδί με δυσκολίες συντονισμού της αδρής κίνησης έχει αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάσει σημαντικές δυσκολίες στο να διατηρεί μια λειτουργική καθιστή θέση κατά την διάρκεια γραφοκινητικών δραστηριοτήτων, να εκτελεί επιδέξιες λεπτές κινήσεις, να συντονίζει κατάλληλα μάτι – χέρι κ.α.
Έτσι λοιπόν
Χορέψτε…
Ζητήστε από το παιδί να μιμηθεί μια μια στην αρχή και πιο συνδυαστικά μετά, όλες τις φιγούρες σας.
Βάλτε μουσική και διασκεδάστε το!
Οργανώστε μαζί μια χορογραφία τριών βημάτων και εμπλουτίστε την σιγά σιγά ….
Παίξτε τα ζώα …
Πώς περπατά η αρκούδα , πώς τρώει η κοτούλα, πώς τρέχει το λιοντάρι, πώς έρπει το φιδάκι, πώς κολυμπά το δελφίνι, πώς πετά το πουλάκι, πώς ουρλιάζει ο λύκος την πανσέληνο, πώς πηδά το βατραχάκι από νούφαρο σε νούφαρο …….
Κάντε παρεούλα τις δουλειές του σπιτιού …
Μπορεί να μην τις κάνει τόσο καλά όσο εσείς αλλά η προσπάθεια και η συμμετοχή είναι που μετρά. Δραστηριότητες που απαιτούν σπρώξιμο, τράβηγμα και έντονη δράση ξυπνούν τους μύες και τις αρθρώσεις. Έτσι λειτουργούν ενισχυτικά, ρυθμίζουν και οργανώνουν.
Ας καθαρίσει με την ηλεκτρική σκούπα το χαλί του δωματίου του ή ας το σφουγγαρίσει, ας καθαρίσει τα τζάμια στα χαμηλά μέρη τους ή ας μεταφέρει σιγά σιγά τα βιβλία και τα διακοσμητικά στοιχεία από τα ράφια της βιβλιοθήκης για να την καθαρίσετε.
Ας φέρει τον κουβά με τα φρεσκοπλυμμένα ρούχα από το πλυντήριο στην βεράντα και ας δοκιμάσετε παρέα να τοποθετεί ένα ένα μανταλάκι στα ρουχαλάκια του.
Οι δουλειές δεν τελειώνουν !
Βρείτε την κατάλληλη , για την ηλικία του παιδιού σας και αφήστε το να συμμετέχει ενεργά!
hamomilaki.blogspot.com